2006-08-02 00:00

Ilu ludzi będzie chodzić na mecze Lecha Poznań?

Dramatyczny mecz z Wisłą Płock może pomóc Lechowi Poznań w walce o ustalenie frekwencji na Bułgarskiej na stałym poziomie.

Spotkanie z Wisłą Płock przeszło do historii jako jedno z najbardziej dramatycznych w najnowszej historii Lecha. Nie oglądał go jeszcze komplet widzów (obecnie na stadion przy Bułgarskiej może wejść 16 tys. widzów), zabrakło do niego ok. 2 tys. kibiców. Lech spełnił obietnicę złożoną kibicom i podczas meczu podał, że spotkanie ogląda 12 777 kibiców. Już po spotkaniu liczba ta została zweryfikowana na 13 300 osób. Ponieważ kołowrotki nie uwzględniają wszystkich wchodzących, liczbę widzów niedzielnego meczu można realnie oszacować na ok. 14 tys. osób.

Dla tych 14 tys. ludzi, którzy na mecz przyszli, nie mógł się on lepiej ułożyć. Taki obrót sprawy (od 0:2 do 3:2 dla Lecha) zapewnił im bowiem rzadko spotykane emocje. Wieść o tym, co działo się w niedzielę na Bułgarskiej, rozniosła się już po całej Wielkopolsce, a zatem na kolejnych meczach na Bułgarskiej teoretycznie można się spodziewać jeszcze wyższej frekwencji. No właśnie - czy taki logiczny wniosek jest jednak uprawniony?

Prawdą jest, że w Poznaniu na mecze z atrakcyjnymi rywalami potrafi przyjść mnóstwo ludzi. Taka sytuacja ma też miejsce niemal zawsze wtedy, gdy Lech wygra tydzień wcześniej, na wyjeździe. Jeżeli jednak wynik wyjazdowego meczu jest niekorzystny, trybuny od razu się przerzedzają. W efekcie mamy w Poznaniu ogromne wahania frekwencji - wystarczy spojrzeć na załączone tabelki. Między 4 tys. a 26 tys. jest ogromna różnica. Mało tego, od czasu powrotu Lecha do ekstraklasy w 2002 r., kiedy mieliśmy do czynienia z wielkim boomem na "Kolejorza", średnia liczba widzów w sezonie wolno, ale systematycznie spada.



Ilu kibiców chodziło na Bułgarską?

Sezon 2002/2003

najwyższa frekwencja: 23 tys. Legia Warszawa

najniższa frekwencja: 7 tys. Zagłębie Lubin

średnia frekwencja: 15 tys.

mecze z frekwencją powyżej 10 tys.: 12



Sezon 2003/2004

najwyższa frekwencja: 29 tys. Legia Warszawa

najniższa frekwencja: 8 tys. Górnik Łęczna

średnia frekwencja: 15 tys.

mecze z frekwencją powyżej 10 tys.: 9



Sezon 2004/2005

najwyższa frekwencja: 18 tys. Legia Warszawa

najniższa frekwencja: 4 tys. Polonia Warszawa
średnia frekwencja: 9,5 tys.

mecze z frekwencją powyżej 10 tys.: 6 (mecz z Pogonią Szczecin rozgrywano w dwóch częściach, ze względu na śmierć Papieża; na obu zjawiło się ponad 10 tys. widzów)



Sezon 2005/2006

najwyższa frekwencja: 26 tys. Legia Warszawa

najniższa frekwencja: 4 tys. Wisła Płock

średnia frekwencja: 8,5 tys.

mecze z frekwencją powyżej 10 tys.: 3



O to, że ludzie będą chodzili na mecze Lecha z takimi rywalami, jak Legia Warszawa, Pogoń Szczecin, Wisła Kraków czy Widzew Łódź, nikt na Bułgarskiej martwić się nie musi. Problemem jest to, aby ludzie chodzili także na inne, teoretycznie mniej atrakcyjne spotkania. Teoretycznie, bo przecież taka Wisła Płock nie należy do najbardziej elektryzujących rywali "Kolejorza", a jednak to mecze z nią są w ostatnich latach wyjątkowymi horrorami.

Stabilizację gwarantują to karnety. Lech wyraźnie dąży do tego, by na nich oprzeć obecność kibiców na stadionie, bo dzięki temu frekwencja przestanie być niewiadomą. - Do tej pory sprzedaliśmy ich 4123. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego wyniku - informuje Joanna Dzios z działu public relations Lecha. To zapewne efekt akcji marketingowej na niespotykaną dotąd skalę, bo 1 mln 200 tys. ulotek rozesłanych do mieszkańców Wielkopolski to liczba imponująca. Organizatorzy dokładają też do meczu kolejne atrakcje, niespodzianki, nagrody. Paradoksalnie i nieoczekiwanie sprzedaży karnetów mógł się też przysłużyć chaos organizacyjny, jaki towarzyszył meczowi Pucharu Intertoto z FC Tyraspol. Przypomnijmy, że wtedy dla wielu osób zabrakło biletów. Kibice mogli się wystraszyć, że jeśli nie kupią karnetu, mogą znów znaleźć się w tak nieprzyjemnej sytuacji.

Wszystkie te zabiegi zapewne pomogą w ustabilizowaniu frekwencji na średnim poziomie ponad 10 tys. widzów na mecz, ale nie aż w takim stopniu, jak horror z Wisłą Płock. Takie mecze i ich dramaturgia są prawdziwym magnesem dla miłośników piłki. Tyle że w Poznaniu trzeba je podeprzeć dobrymi wynikami w następnych meczach wyjazdowych. A teraz Lecha czekają aż dwa kolejne wyjazdy - do Lubina i do Kielc. Będzie w nich walczył nie tylko o punkty, ale i o frekwencję na kolejnych meczach u siebie.

Następne mecze

Piątek 29.11 godz.20:30
Piast Gliwice
vs |
Lech Poznań
Piątek 06.12 godz.20:30
Górnik Zabrze
vs |
Lech Poznań

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do newslettera

Więcej

KKS LECH POZNAŃ S.A.
Enea Stadion
ul. Bułgarska 17
60-320 Poznań

Infolinia biletowa:
tel.  61 886 30 30   (10:00-17:00)

Infolinia klubowa: Tel: 61 886 30 00
mail: lech@lechpoznan.pl
Biuro Obsługi Kibica

Korzystamy z plików cookies

Stosujemy pliki cookies, które są niezbędne do tego, aby osoby odwiedzające nasz serwis mogły korzystać z dostępnych usług i funkcjonalności. Używamy również plików cookies podmiotów trzecich, w tym plików analitycznych i reklamowych. Szczegołowe informacje dostępne są w "Polityce cookies". W celu zmiany ustawień należy skorzystać z opcji ZMIENIAM USTAWIENIA.

Akceptuję opcjonalne pliki cookies

Odrzucam opcjonalne pliki
cookies

Ustawienia prywatności

Niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają prawidłowe wyświetlanie strony oraz korzystanie z podstawowych funkcji i usług dostępnych w serwisie. Ich stosowanie nie wymaga zgody użytkowników i nie można ich wyłączyć w ramach zarządzania ustawieniami cookies.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookies (w tym pliki mediów społecznościowych) umożliwiają prezentowanie informacji dostosowanych do preferencji użytkowników (na podstawie historii przeglądania oraz podejmowanych działań,w serwisie oraz w witrynach stron trzecich wyświetlane są reklamy). Dzięki nim możemy także mierzyć skuteczność kampanii reklamowych KKS Lech Poznań S.A. i naszych partnerów.

W każdej chwili możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę za pomocą ustawień dostępnych w ustawieniach prywatności.

Analityczne

Reklamowe pliki cookies (w tym pliki mediów społecznościowych) umożliwiają prezentowanie informacji dostosowanych do preferencji użytkowników (na podstawie historii przeglądania oraz podejmowanych działań,w serwisie oraz w witrynach stron trzecich wyświetlane są reklamy). Dzięki nim możemy także mierzyć skuteczność kampanii reklamowych KKS Lech Poznań S.A. i naszych partnerów.

W każdej chwili możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę za pomocą ustawień dostępnych w ustawieniach prywatności.

Zapisz moje wybory